Wednesday, January 28, 2009

Onsdagsglad

Internetet är segt som (kall) sirap för tillfället, men jag prövar en uppdatering ändå. Har nämligen återfått lite energi idag, för första gången på en vecka. Innan dess har jag mest varit sjuk, gnällig, självömkande och rent löjligt trött. Idag är det bara lite snor i nasofarynx och en överkomlig trötthet kvar, klar förbättring!

Jag och Karin har börjat med den Stora och Roliga biten i exjobbet. Som hon skriver på sin blogg har vi iofs redan jobbat en massa. Och vi har gjort flera Stora bitar, några Roliga, andra o-Roliga. Och vi har kvar såna oxå efter detta. Men jag ska komma till poängen kanske? Själva exjobbet går ut på att göra en normering av ett språkförståelsetest (testar grammatisk hörförståelse), på barn i åldrarna 6-8 år. Vi ska även undersöka sambandet mellan grammatisk förståelse och "diskursförståelse" (det finns inget ord för det på svenska, men det är arbetsnamnet iaf). Och nu har vi kommit fram till själva testningarna. Hittills har vi hunnit testa lite över 30 barn, och det känns bra! Dom är söta och snälla och tycker att det är mestadels roligt. Då är det ändå 60 ord och 80 meningar, varav en del egentligen är för svåra för den här åldersgruppen, som ska gås igenom. Men dom kämpar på bra! Ett barn frågade t.o.m. om vi kunde göra det en gång till när vi var klara! Men nja, med tanke på att vi behöver testa nånstans kring 200 barn så känner jag att det räcker med en gång per barn. :)

Imorrn blir det sovmorgon, hurra! Att väldigt många människor (och kanske jag själv om ett halvår eller så) faktiskt får lov att gå upp klockan 6.00 varenda dag för att gå till jobbet tänker vi inte på nu... Nä, nu tänker vi på att en trevlig, ledig onsdagskväll ligger framför oss. Yay!

No comments: