Friday, April 18, 2008

Sol och tillit

Sol! Å vad jag gillar den! Och ååå vad jag älskar min balkong! Idag har jag suttit ute länge med en filt om benen (för det är kallt där/när det inte är sol), böcker i knät (jag tror jag har lyckats plugga hela två sidor!!) och blandat antal katter i varierande storlek som ständigt sällskap. Dags att ta ner möblerna och sätta ut lite fina växter, känner jag!

Har fått mail från Caesars ägare och det verkar gå hur bra som helst, känns jätteskönt! Nu blir det i alla fall lite lättare när Flavia och Augustus flyttar om några timmar.

Dom här senaste veckorna - och många gånger förr - har jag tänkt en del på en av mina favoritpsalmer. I söndags var temat för dagens gudstjänst tillit och då sjöng vi faktiskt denna! Det var hiskeligt många år sen sist. Tillit är verkligen ett ledord att gå och klura på, träna på och vila i. (Och inte bara när det gäller kattungeflyttar.) Har ni förresten tänkt på att tillit blir samma sak baklänges och framlänges? Det hade inte jag, men jag insåg det igårkväll. Nu är det min favorit palindrom! <- det är ju förresten ett himlans trevligt ord! I alla fall, här kommer psalmen som är så fin:

Vila i mig

Vila i mig, du ska se att allt ska bli
stilla i dig, genom mig kan du bli fri.
Jag finns här hos dig.
Fast vågorna går höga kan du vila,
vila, vila i mig.

Lita på mig, om du bara tar min hand
leder jag dig till en lugn och skyddad strand.
Jag finns här hos dig.
Fast vågorna går höga kan du lita
lita, lita på mig.

(Ps 567 i "Psalmer och Sånger")

No comments: