Saturday, June 28, 2008

Rese-memet

Var bor du nu? Guldheden i Göteborg

Trivs du där? Det är kalas!

Har du bott någon annanstans? Uppsala (mina två första levnadsår), i andra lägenheter i Guldheden, Johanneberg i Göteborg, Wellington på Nya Zeeland.

Var det bättre/sämre och varför? Uppsala minns jag inte, men annars har alla ställen sina bra och dåliga saker. Bättre med Johanneberg var t.ex. billiga mataffärer på nära håll, sämre var lägenheten. Bättre med Guldheden är t.ex. läget (i rätt många avseenden iaf) och närheten till kollektivtrafiken (lat!). Wellington var ju en fantastiskt trevlig stad med storslagen natur som omgav den på alla håll och kanter och livet där var härligt och roligt på många sätt! En nackdel är att den ligger så himla långt bort från Sverige – man kan inte precis bara åka och hälsa på varann med det avståndet emellan. Och att det inte var möjligt att storhandla och åka kollektivtrafik hem till oss (i centrala stan), utan man var tvungen att gå i ca 30 minuter med sjukt tunga kassar! Fast då var en bra sak att det fanns Copenhagen IceCream på vägen som funkade bra som energipåfyll.

Ska du på charter i vinter? Man vet ju aldrig, men det tror jag inte.


Vart ska du åka härnäst? Vet inte, beror på vad som händer och fötter – kanske Liseberg, kanske stan. Definitiva nästaste bestämda resmål är Köpenhamn.

Hur och när? Se ovan. Till grannlandet bär det av med buss.

Ska det bli roligt? Apselut!

Hur länge har du planerat det? Well, det som beror på är lite lösa planer från olika tidpunkter under den gångna veckan. Köpenhamn påtänktes nog redan i vintras, men biljetterna bokades för ung två veckor sen.

Senaste utlandsvistelse? Sharm El Sheik (Egypten) över nyår.

Senaste flygresa? Sharm El Shiek – Göteborg.

Senaste tågresa? Förmodligen Ljungskile-Göteborg.

Senaste bussresa? Stan-hem.

Senaste taxiresa? Till vetten (= veterinären) nån gång i april tror jag.

Senaste gången du åkte bil? I torsdags kväll, från jobbet. Blev skjutsad av en arbetskamrat till en busshållplats.

Senaste gången du åkte båt? Ingen aning! Förra sommaren förmodligen?

Senaste gången du cyklade? Jag cyklade typ tre tramptag på jobbet i veckan.

Tog en promenad? Torsdags.

Hur tar du dig till skolan/jobbet? Går

Hur många eurobonuspoäng har du? Que?

Vart reser du helst? Det går ju inte att svara på? Finns massa ställen! Överallt, typ?

När åkte du utomlands för första gången? Vet inte, men det var till Danmark i alla fall. Första gången jag åkte utanför Nordens gränser var till Barcelona och då var jag 14, nästan 15, år.

Vilka länder har du varit i? Sverige, Danmark, Norge, England, Irland, Nederländerna, Grekland, Spanien, Italien, Egypten, Turkiet, Tjeckien, Ungern, Nya Zeeland

Länder jag nästan varit i (åkt igenom dom, sovit i dom, varit på deras flygplatser, varit i dom i två timmar eller nåt sånt): Finland, Tyskland, Österrike, Australien, (Singapore)

Vilket var bäst? Oj! Vilken svår fråga… Eller, Nya Zeeland kommer såklart först! Sen tycker jag massvis om Köpenhamn och Danmark. Irland och Italien var två väldigt fina resor och både Tjeckien och Ungern hade mycket att bjuda på. Egypten har absolut bäst snorkling! Barcelona var en härlig stad men det var längesen nu. Men allra bäst kanske ändå Sverige är – annars borde jag inte bo kvar här??

Vilken stad är vackrast? Göteborg (på sommaren), Köpenhamn, Florens, Prag, Budapest

Var är människorna snyggast? Går inte att säga.

Var är de inte snyggast? Går inte heller att säga

Vilka huvudstäder har du varit i? Stockholm, Köpenhamn, (Helsingfors i två timmar :), London, Dublin, Amsterdam, Rom, Cairo, Prag, Budapest, Wellington

Vilka språk talar du? Svenska, engelska, förmodligen skulle jag kunna lite franska om jag uppdaterade mig

Och vilket annat skulle du vilja kunna? Spanska, och franska, TSS/TAKK (tecken som stöd/tecken som alternativ och kompletterande kommunikation – inte helt fristående språk, men jag skulle vilja kunna det ändå)

Vilka språk kan du räkna till tio på? Svenska, engelska, franska, danska, svenska teckenspråket och nästan på spanska :)

Vilket språk förutom svenska är finast? Vet inte om svenska är finast? Isländska är verkligen vackert! Gaeliska också och engelska med irländsk eller skotsk dialekt, mm! Jag tycker att danska är härligt också! Maori är rätt fint det med.

Hur långt norrut i sverige har du varit? Nånstans i Jämtland och nånstans i Hälsingland, jag vet inte vilket som är norrutast. *skämmas *

Och hur långt söderut? Vet faktiskt inte, vi reste runt rätt mycket i södra Sverige när jag var liten, men jag kommer ju inte ihåg så mycket

Har du varit i Stockholm, Göteborg, Malmö? Nej (eller, jag tror inte jag har varit i Malmö, inget jag minns iaf)

Vilken av de tre gillar du bäst? Göteborg såklart

Charterresor du har varit på? Kreta (-99), Hurghada (-05), Alanya (-05), Sharm El Sheik (-07/-08)

Har du rest ensam någon gång, vart? Till Köpenhamn ett par gånger, men då känner jag ju folk där. Och andra kortare turer, men alltid till nån då.

Vilka flygplatser har du flugit till/från? Jag tror att vi flög inrikes nån gång när jag var liten, men jag vet inte till/från var. Kanske tom två gånger, om det inte var till Danmark andra gången? Men annars:

Landvetter

Säve

Kastrup

Brussels Airport

Barcelona Airport

Heraklion Internat. Airport, Nikos Kazantzakis

Stansted

Cork Airport

Amsterdam Airport Schipol

Ev även Rotterdam Airport (mellanlandning, kommer inte ihåg vilken det var)

Bologna G Marconi Airport

Roma Ciampion Airport (Giovan Battista Pastine Airport)

Hurghada Airport

Sharm El Sheik Airport

Antalya Havalimani Airport

Heathrow

Singapore Shangi Airport

Melbourne Airport

Wellington International Airport

Sydney Airport


Längsta tiden på en flygplats har nog varit på Heathrow, Sydney på andra plats

Kortaste tiden troligen Singapore (det var lite lustigt – jag och Emma lyckades tappa bort varandra när vi klev av planet! Det var stoort plan och vi gick på varsin sida mittgången… Tog ett bra tag innan vi hittade varandra sen, fast det bara var vårt plan som var inne där för mellanlandning just då, mitt i natten.)

Segaste flygplatserna: Det var _inte_ roligt att komma från Nya Zeeland och stå i en varm kö med alla andra utom-europeriska inresande i evigheters evigheter på Heathrow för att få åka vidare till Sverige. Hurghada: segt, långsamt, tråkigt och magsjukt.

No comments: