Monday, June 16, 2008

Skräp också!

Såg ett s.k. mem på en blogg och började fylla i det själv. En fråga var vilka flygplatser man varit på. Under mitt 24-och-lite-till-åriga liv har jag varit på minst 21 flygplatser utspridda över halva världen (jag säger minst för jag vet att vi flög inrikes nån gång när jag var liten men inte till/från vilka flygplatser och i några fall har jag varit i/mellanlandat ett land flera gånger men minns inte om det var samma flygplats alla gångerna eller om det var olika). Shit vad mycket jag har hjälpt till med att skräpa ner jorden!! Man kan verkligen tycka att jag har uppfyllt min nedskräpningskvot med råge, men jag både hoppas och räknar med att flyga mer eftersom jag vill resa mer. Det blir så jobbigt att tänka på hur dumt det är, så jag låter oftast bli. Fast jag tilltalas verkligen av den nya tågchartern, det känns som ett riktigt trevligt alternativ! Funkar väl inte så bra när man ska så långt som till andra sidan jorden, men en resa i Europa kan nog tom bli ännu bättre med tåg! Hoppas det blir mer sånt! Och den här sommaren blir det iaf bussar, tåg, förhoppningsvis cykel och möjligen nån liten biltur (och båt till grannlandet), känns lite bättre. Vad som inte tilltalar mig är de löjligt höga kostnaderna för att semestra på nära håll. En tvådagars tur till Bornholm skulle kosta lika mycket som en hel chartervecka! Det är lätt att komma upp i liknade siffror bara man ska till Skagen eller nåt ställe i Sverige. Väldigt irriterande!

En annan sak som man skräpar ner med som kvinna är ju den enorma mängden "sanitetsskydd" som det heter med finnamnet. Närmare nånstans mellan 10.000 och 20.000 bindor och tamponger under ett helt liv, enligt en internätet. Fatta vilka mängder med miljöovänligt material det blir!! Det finns ju några betydligt miljö(och kropps-, sägs det)vänligare alternativ, men jag har inte tagit mig i kragen och provat dom än. Det är ytterligare ett borde. Jag borde även satsa på tygblöjor till bebisarna, om det blir såna nån gång. Hade själv tygblöjor som liten – ambitiöst av mina föräldrar! Såå mycket tvätt det måste bli! Fast miljövänligare, säkert skönare (i längden iaf) och det måste ju även bli billigare i slutändan. (*fniss* slut"ändan"! bra humor jag har.)

Jag tycker inte att man måste göra allt, men jag tycker att alla måste göra något. Man behöver ju t.ex. inte ha antingen tyg- eller plastblöjor – man skulle väl mycket väl kunna ha både och? Man kanske inte måste ge upp flygresandet helt (fast jag rent principiellt tycker att jag och många med mig skulle kunna det – men jag vill ju inte) men man kan ju välja alternativ när det finns och verkligen tänka en extra gång innan man åker – samt betala såndär extra miljöskatt. Å, suck. Det hela är ju egentligen rätt enkelt, så varför är det då så svårt? Förmodligen för att det är precis som med jämställdheten - för att kunna uppnå förändring så måste vi som har det bäst vara villiga att ge upp en del av våra bekvämligheter. Och vem vill det?

2 comments:

Anonymous said...

hej och glad sommar!

Ville bara göra ett inlägg i miljödebatten:
"Man" har efter många studier kommit fram till att tygblöjor inte är miljövänligare än andra, just pga all tvätt som det blir. Så det rekommenderas inte längre. Så slipper du tänka på det iallafall....
Många kramar!!

Anonymous said...

där ser man! ungefär som dom kravodlade frukterna/grönsakerna från andra sidan jordklotet vs dom besprutade från närmre håll då. tidig potträning och självhushåll, alltså...?

kul att höra från dig! stor kram!