Wednesday, May 13, 2009

Klipp-och-klistra-dikt

På gymnasiet läste jag en kurs som hette "Litterär gestaltning" där vi mestadels skrev allsköns skönlitterära texter och dikter, både utifrån olika mallar och övningar och mer fritt. Bland det bästa under kursens gång var när vi åkte till Italien och skrev under dagarna när vi satt på Colosseum, Forum Romanum och på brötiga caféer - lyxliv! Nu förtiden skriver jag väldigt sällan, även om det händer någon gång då och då. Men för ett tag sen satte jag mig och skrev in alla dikter och texter på datorn som jag kunde hitta på lösblad och i anteckningsblock. Då trillade bland annat följande dikt fram (den är från kursen):


Vill du skapa
på din balkong av idéer
från frostkalla och betonggråa
till svävande vackra
Prunkande kapitel
ger dig
Smarta, väldoftande blomlådor
Spara lökarna till
Hängande och Grönskande år
sommarens och höstens nätter
Ett grönt uterum hjälper dig
då som insynsskydd
Gå tillväga
över tidig vår
förändra och du
tittar fram
Från din blommande balkong


Visst är den lite fin? Jag kan inte precis ta åt mig äran eftersom jag inte har skrivit, utan bara klippt och klistrat. Kanske vill någon som läser bloggen prova en egen klipp-och-klistra-dikt? Och kanske t.o.m. publicera resultatet på sin egen blogg? Jag skulle då läsa dom!

Så, för den som vill, så här gör man:

Hitta en lagom lång artikel, annons, någon annan icke-skönlitterär text. Klipp isär alla ord (eller gör som jag och skriv av orden, och klipp isär - så man får lite större ord än dom från en tidning). Blanda orden och dra sedan valfritt antal ord till dikten. Ordningen på orden bestäms av dragningen, men kompositionen bestämmer man själv. Jag "fuskade" lite och nöjde mig inte förrän jag tyckte om ordningen som jag fick fram, den ovan blev nog till på tredje försöket eller så.

Så, släpp lös sax och klister och sätt igång! :)

No comments: