Tuesday, August 26, 2008

Skagen-köra

Är jag inte otroligt fyndig!?

Eftersom Emma har publicerat sin Skagen-reseberättelse kan ju inte jag vara sämre, så här kommer den då äntligen! (?)

I slutet av juli gav Emma och jag oss iväg på vårt livs första ordentliga cykeltur. Många av er vet nog att jag inte ens äger en egen cykel och jag har knappt cyklat nåt över huvud taget de senaste åren. På en skolresa till Gotland i gymnasiet tvingades vi cykla Fårö runt och det var allt annat än kul, motvind precis hela vägen. Tältat har jag gjort mycket som liten men nästan inget som vuxen och Emma i princip inte alls. Vi var båda lite nervösa inför detta kliv in i friluftslivet...

Längst fram i färjekön, vi tog 8-båten för att komma igång i god tid.


Men som Emma skrev så gick det galant! Cyklandet gick alldeles utmärkt - vid några tillfällen blev vi/jag väl lite trötta men det var så mycket enklare än jag hade trott! Fast vi hade förstås inte så farligt med motvind heller och Danmark är ju som bekant mest platt. Klara fördelar! Varmt var det - det var ju den där 30-gradersvärmeböljan med tropiska nätter som vi lyckades pricka in. Men med många vätskestopp var det riktigt härligt att cykla i den strålande solen! Det kändes inte precis sämre när vi stoppade här,

på en strand i Aalbaek, och tog oss ett svalkande dopp. Vi bytte om bland klitterna och tog ett ganska långt bad i det mer eller mindre ljumma vattnet. Helt och hålllet underbart!

Lite lunch smakade oxå väldigt gott efter detta!


Från Fredrikshamn till Skagen är det fyra mil. Cykelvägar finns överallt och är jättefina. Ibland blir det lite tråkigt att cykla längs med bilvägen men oftast är landskapet fint även precis vid vägarna, med hagar, ängar, skog, hus och andra trevliga vyer. Då och då slingrade sig vägen bort från bilarna och variation förnöjer ju. Fast Evigheten hade vi blandade känslor inför...

Jag hade bränt ryggen, därav min snygga outfit. Kände mig som superwoman när min "mantel" fladdrade i vinden!

Emma, äkta geologi/geografi/väg-och vattennörd var förjust i klitterna!


Den sista biten innan vi kom till Skagen cyklade man ut mellan klitterna i landskapet ovan. Mycket vackert, mycket stort, mycket oändligt. När vi började misströsta och tro att vi för evigt skulle få cykla bland de fina klitterna dök äntligen lite nytt landskap upp. Först blev vi glada, men när inte heller skogen verkade vilja ta slut började det bli allvarligt segt. Vi döpte detta vackra, men sega, område till Evigheten.

I slutet av Evigheten fanns den tillsandade kirke. Det är en kyrka som ligger nästan helt begraven under sandklitterna, bara tornet sticker upp. Naturligtvis ville vi kika, men här hade vi börjat bli rätt trötta och jag var rejält tjurig eftersom min kylväska var full med smörkladd efter en tidigare incident och jag här lyckades tappa den och fullständigt sanda ner den. Det kostade nån liten peng att gå in och titta. Vi tittade på kyrktornet som stack upp och sen vände vi och fortsatte mot Skagen.



Vårt förstahandsval av camping låg längst upp i Skagen, alldeles i närheten av Grenen. Vi blev lite mer än besvikna när vi fick beskedet att det var fullt när vi så äntligen kommit fram! Som tur var fanns det plats på camping nr två, som inte låg särskilt långt bort.

Tältet fick vi upp utan större problem, men det fattades tältpinnar och jag undrade om vi verkligen gjort rätt.

Vi gjorde nog inga fel, men just avsaknadet av tältpinnar gjorde att yttertältet låg mot innertältet och när det daggade under natten blev det därför lite blött hos oss. Men det var så varmt (som sagt, tropiska nätter) så att fuktvärmen inne i tältet gjorde så att det knappt märktes...

Vår lilla campingplats!

Efter att vi installerat oss och duschat traskade vi in till Skagens centrum där det blev fish'n'chips och öl i hamnen. GOTT!

Därefter spenderade vi resten av kvällen på en bar ihop med J och R som slog sig ner vid vårt bord. Det var en trevlig kväll, men somliga var lite för mycket så till slut kände vi att vi kunde tacka för oss och lämnade J och R, ganska långa i synen... :) Se Emmas blogg för lite mer detaljer.

Nu måste jag gå på SMU-möte i kyrkan. Jag kommer nog bli sen redan (men det är alla andra oxå). Så, so long and...

... to be continued!

3 comments:

Anonymous said...

Patiently waiting for the 'continuation'...

Synd med solbrännan och kylväskan, men sånt måste ju hända ibland. To even out the great stuff, I mean.

Emma said...

Vår campingplats var tydligen en igensandad kyrka, det tycker jag om! :)

Va kul att du också fått upp Skagen nu.

Anonymous said...

Oops.. ja kunde inte riktigt hålla mig utan swischade iväg till Emma för att få höra mer om de mystiska killarna och se så att ni kom hem välbehållna..! =)