Wednesday, January 9, 2008

100:ade inlägget och början på följetong

Japp, detta är mitt 100:ade inlägg på bloggen! *fanfar*

I fredags kväll kom jag hem från Sharm El Sheik, där jag spenderat en härlig vecka tillsammans med Emma. Skrev en reseberättelse i Word som blev aaalldeles för lång, men ni som känner mig vet ju att jag är usel på att hålla mig kort. Och eftersom jag inte får tummen ur för att korta ner det hela får det helt enkelt bli som Karin föreslog - jag delar upp det på flera dagar. Första inlägget blir kanske inte så vansinnigt spännande (kanske det inte blir sen heller, iofs :) men här är det:

Fredag 28 december

Den fina och mysiga julen hann knappt vara över innan det var avresedag. Vi hade bokat en ospecad resa på tisdagen veckan innan och nu var det alltså dags att bege sig. Väckarklockan gick igång kl 4.45; härligt efter att ha gått och lagt sig vid 3-tiden den senaste veckan.

Resan ner kändes lång men gick fint. När vi landade möttes vi av en behaglig värme på omkring 25 c och strålande sol! Vi fick veta att vi skulle bo på hotell Gardenia Plaza, enligt reseledaren ”ett helt okej” ställe som officiellt var fyrstjärnigt men med Deturs egna standard tre plus. Hotellet var fint och trevligt med två stora pooler, två restauranger och barer. Rummet var stort och rymligt men duschen var, som oftast utomlands, en utmaning att använda. Dåligt tryck är en mild underdrift. Jag var iaf väldigt nöjd då jag hade ställt in mig på absolut lägsta standard; vi trivdes utmärkt på rummet!

Servicen var dock inte lika bra… Vad det beror på vet vi inte riktigt, men det blev stundtals lite irriterande; städningen blev sporadisk eftersom personalen behövde _vår_ nyckel för att komma in då dom tappat bort huvudnyckeln – det lyckades vi dock inte lista ut förrän i mitten av veckan, eftersom dom flesta inte kunde engelska och därför inte kunde förklara vad som var felet. Vi försökte även förgäves försöka äta mat i baren; första kvällen fick vi det men därefter var det helt omöjligt. Hotellet låg en bit utanför centrum, så när vi inte tog taxi in till stan var vi tvungna att äta på hotellet och vi var inte särskilt sugna på buffén som serverades. Till slut fick det bli room service. När vi frågade om vi kunde få äta den i baren blev dom sura. Men som sagt, hotellet i sig var det inga fel på och det fanns trevlig och hjälpsam personal också.

Balkongen med usikt över en fiskrestaurang och en av poolerna.

Första kvällen gick mest åt åt Deturs infomöte, som var ganska rörigt, men trevligt. Därefter drack vi några drinkar på balkongen och sen blev det ganska tidig sänggång.

Skojiga rekommendationer (tyckte iaf vi) från Detur

Det historiska tillfället då vi fick äta i baren

3 comments:

Anonymous said...

Om man kollar på ditt arkiv så är inlägget bara det 99:onde. Och så är labelen Shar el Sheik. tut tut (du förstår vad jag menar) sånt slarv kan vi inte va med om. :)

Det var dock en härlig resa!

Ses på fredag. Ska fråga dig om läkarbesök som vi båda ska göra snart.

kram

Anonymous said...

menar du engelskt tut tut? men, hur kan det vara att det bara är det 99:onde? varför ljuger min blogg-handlare (på svengelska) för mig!? och det är korrekt spottat (svengelska och varken slem eller katt) av ditt öga att det står Shar - tänkte ändra det med en gång, men då hade jag blivit inloggad och då orkade jag inte. kommer _självklart_ att fixa slarvet!

kram!

Anonymous said...

Yeah! Detta kommer bli superbra! Längtar redan tills imorgon! I LOVE FÖLJETONGER! =) (fast dä är ju klart idén va bra- den va ju min! ; )