Monday, January 14, 2008

Reseberättelsen del 6

Onsdag 2 januari

Sov länge, skönt! Det var ganska tjockt med moln men vi bestämde oss ändå för att åka till El Fanar igen. Väl på plats dröjde det inte alltför länge innan det sprack upp och vi fick äntligen en varm och solig dag! Snorklingen var lika fantastisk denna gången och vi låg länge och tittade på en drakfisk som riktigt svävade fram. Den verkade bara vifta på en liten svans för att röra sig framåt. Vi provade även på att simma ut över de stora bubbelpelare som bildades av dykarna som simmade så långt ner att vi inte ens såg dom hela tiden. Utanför revet låg det varje dag mängder med båtar med dykare och snorklare. Att bada i bubblorna kittlades! Dom stora bubblorna var förresten väldigt vackra – som silvriga små tefat gled dom uppåt mot ytan.

Lunchen var god den här gången med och hela dagen var helt enkelt ljuvlig!




Vi läste, snorklade, solade, vilade och lyssnade på vågorna. När solen började gå ner njöt vi av vyn och packade ihop vara saker när den försvann bakom molnen.









Innan vi åkte hem tittade vi närmare på ett minnesmonument som fanns utanför stranden. Vi visste inte vad det var, men jag har kollat upp det nu och tydligen var det ett franskt plan som kraschade strax utanför Sharm El Sheik 3 januari 2004. Det var ett väldigt vackert monument, tycker jag.





På kvällen var jag trött och lite tjurig men vi åkte ändå in till Naama Bay. Humöret hjälptes inte av dålig service (vi fick vänta nästan en timme på maten!), irriterande servitörer (jag var inte på "ska-vi-gifta-oss?"-leken-humör) och en taxichaufför som lyckades lura av mig 100 EGP, godtrogen som jag är. Men sen var det skönt och härligt att krypa ner i sängen och läsa, och dagen var en av dom bästa på hela resan!

1 comment:

Anonymous said...

fram till kvällen låter det ju som en helt fantastisk dag!! HÄRLIGT!