Tuesday, February 20, 2007

Händelser och saker jag minns





Sista dagen på jubileumsveckan, katt som kliver på tangentbordet och skoluppgift som borde göras... Men eftersom jag loggade in för att kunna skriva en kommentar i a:s blogg så kan jag lika gärna fortsätta här.

- när Emma och jag gick och tittade ner i vattnet i hamnen i Wellington och Emma utropade: "En sköldpadda!" och jag "En pingvin!" och det var en jättesöt liten pingvin som susade omkring där nere!
- att det kändes lite nevöst att vara på immigrationsverket (har jag för mig?) men att jag fick komma in jättesnabbt till en rolig och snäll kille (som jag inte minns, men jag läste precis gamla mail jag skickade) som av nån anledning gav mig ett studentvisum utöver mitt student permit som var allt jag betalat för
- att hokey pokey-glass är god!
- att ormbunkarna är höga som palmer
- att brandlarmen gick lite hela tiden, på Unicomm, i biblioteket och på åtminstone två hostels. på ett hostel blev vi och några andra gäster inlåsta på övervåningen (trodde vi, det visade sig att man "bara" behövde massvis med kraft för att få upp dörren) och eftersom statistiken sa oss att det var falkslarm (vilket det oxå var) stannade vi inne. men vi fick oss en jätteutskällning av ägaren som vrålade att vi skulle ha klättrat ut genom fönstret!
- att det var mycket svårare att lära känna kiwis än jag hade trott, andra internationella studenter var mycket lättare
- att kiwifåglar är stora söta pälsfjäderbollar med näsborrar och morrhår
- att vi "missade" tre jordbävningar som skakade Wellington medan vi var där - vissa andra kände dom, men inte vi som hoppades på att få uppleva en liten lagom... :/
- när vi tillsammans med runt 75 främlingar dansade samba i ösregn (och då menar jag verkligen ööösregn) på Cuba Street Carneval, det var lite magiskt
- att det var svårt att lära sig vilket håll man skulle titta åt när man skulle gå över gatan
- att både hongi och hangi är trevligt
- när det en antropologilektion smög in två killar i shorts och t-shirt (det var inte så varmt) som tittade sig omkring och sedan spelade en trudelutt på varsin didjiridoo och sedan smög ut igen, de återkom senare på flera lektioner och förgyllde min dag! :)
- resorna! fast nu börjar ju detta inlägget bli så grymt långt att jag får ta bara yttelite om det:
- delfinsimningen - att simma med 200 vilda delfiner är nästan obeskrivbart, fantastiskt är inte ord nog. det var oxå helt underbart att efteråt följa deras konster i vattnet från båten.
- spabad var härligt både när vi var omgivna av snöbeklädda berg och när vi hade en stjärnhimmel ovanför oss
- västkusten på sydön med alper och spegelblanka sjöar och små palmer är vacker!
- att jag och Emma lyckades bestiga vulkanen Mt Tongariro är jag fortfarande otroligt stolt över och det var ännu en helt fanatstisk (jag saknar synonymer!) upplevelse
- helikoptertur och forsränning i 3-gradigt vatten i en vild fors var något av det tuffaste och roligaste jag gjorde!
- maorikulturen är häftig
- det är roligt att åka toboga på högahöga sanddynor
- ställen som bokstavligen kokar av vulkanisk aktivitet luktar äggfis men är väl värda ett besök
- vi hade en otrolig tur som fick se en royal albatross på riktigt nära håll - tre meter i vingbredd är STORT
- pingviner, sälar och sjölejon är söta
- jag byggde en snögubbe på en glaciär, första gången jag gjort en snögubbe i juni
- naturupplevelserna var störst, men det fanns många fina och roliga städer med sina egna upplevelser med, t.ex. kan jag stoltsera med att ha bestigit världens brantaste gata!
- nu får det räcka för den här gången!

Fotografer: Lissie, Julia, Emma (Lissie på delfinbilderna, de övriga jag och Emma)

1 comment:

A said...

Jag vinner - jag har byggt snögubbe i augusti.